ساعت 7:04 صبح سهشنبه 23 بهمن 1380 پرواز 956 شركت "ايران ایرتور" از نوع توپولف 154 و به علامت ثبت EP-MBS با 107 مسافر و 12 خدمـه فرودگاه مـهرآباد را بـه مقصد خرمآباد ترك ميكند.
به گزارش پايگاه خبري يافته، 549 واقعه ولادت حاصل از چند قلو زایی در زنجان ثبت شد ساعت 7 و 32 دقيقه، پرواز 956 بعد از ترك هلدينگ جنوب غربي فرودگاه خرمآباد بر روي قوس 11 مايل (11DME ARC) از سمت جنوب بـه شمال، تقرب بـه باند 11 را آغاز ميكند.
هواپيما درون ارتفاع 9 هزار پايي هست و بـه محض رسيدن بـه زاويه 265 درجه نسبت بـه دستگاه كمك ناوبري VOR بايد بـه سمت راست گردش نمايد که تا در راستاي باند 11 و رو بـه شرق جغرافيايي
قرار بگيرد. 549 واقعه ولادت حاصل از چند قلو زایی در زنجان ثبت شد هواپيما از راستاي باند 11 درون فاصله 11 مايلي فرودگاه عبور ميكند اما گردش بـه راست نكرده و همچنان بـه سمت شمال ادامـه مسير ميدهد.
3 مايل بـه شمال منحرف شده كه ناگهان هواپيما درون ارتفاع 9 هزار و 100 پايي با قلهي 10 هزار پايي سفيدكوه واقع درون تنگه گُليج و منطقه چگني برخورد ميكند.
معدنداران و روستاییـان اهالي بخش چگنی درون دور افتادهترين منطقه حوالي جاده "خرمآباد - كوهدشت" دقايقي بعد از ناپديد شدن هواپيماي مسافربري، خود را بـه پاسگاه انتظامي سرآسياب رساندند. 549 واقعه ولادت حاصل از چند قلو زایی در زنجان ثبت شد آنان بـه مأموران اطلاع دادند هواپيمايي را درون آسمان روستا ديدهاند كه درون هواي مـهآلود با صخرهها برخورد كرده هست و بعد از انفجار شديد متلاشي شده و سقوط كرده است. درون زمان بروز سانحه وضعيت هوا و ديد مناسب نبوده اما درون عملكرد دستگاههاي كمك ناوبري و ارتباطي فرودگاه و هواپيما هيچ ايرادي وجود نداشته است.
گروه نجات هوانيروز از ساعت 10 صبح روز سهشنبه 23 بهمن 1380 فعال شد که تا بتواند محل سانحه و سقوط هواپيما را پيدا كند. درون اين خصوص از پايگاه مسجدسليمان 2 فروند بالگرد و کرمانشاه يك فروند بالگرد بـه محل پرواز كردند، ولي بـه علت بدي هوا بـه پايگاههاي خود برگشتند.
همچنين يك بالگرد از اصفهان بـه محل سانحه حركت كرد ولي درون حوالي خرمآباد عليرغم پرواز يك ساعت و نيمـه و توده هوا نتوانست عبور كند و به اصفهان بازگشت.
در همين راستا نيروهاي تيپ 2 لشگر 84 خرمآباد از جمله تكاوران بـه محل سانحه حركت كردند، ولي بـه علت صعبالعبور بودن ارتفاعات با وجود اينكه با دوربين از فاصله دور محل سقوط را شناسايي كردهاند، نتوانسته خود را بـه محل برسانند.
مرگ سرخ بر سينـهي سفيدكوه
مسؤول عمليات سانحه پرواز 956 تهران - خرمآباد بـه خبرنگاران گفت: 549 واقعه ولادت حاصل از چند قلو زایی در زنجان ثبت شد از نخستين ساعات حادثه 3 گردان از لشگر 84 بـه ارتفاعات سفيدكوه نزديك شدند و حدود ساعت 16 و 30 دقيقه توانستند از فاصله بسيار دور قسمتي از لاشـه هواپيما را كه شامل دم هواپيما و چرخ بود، پيدا كنند.
سرانجام بعداز 2 روز، هواي خرمآباد صاف و آفتابي شد که تا از نخستين ساعات صبح پنجشنبه 25 بهمنماه تلاش براي انتقال اجساد قربانيان سانحه هوايي آغاز شود.
2 فروند بالگرد متعلق بـه سپاه و هلال احمر درون منطقه بـه پرواز درآمدند، اما لحظاتي بعد خبر رسيد كه هنوز شرايط جوي درون ارتفاعات براي استفاده از بالگردها براي امدادرساني مساعد نشده است. اين بار آسمان صاف و آفتابي بود، اما وزش باد، اين امكان را از گشتزني بالگردها گرفته بود.
حدود 400 نفر از کوهنوردان و صخرهنوردان ممتاز کشور همراه با نيروهاي نظامي و انتظامي بـه تلاش بيوقفه خود ادامـه دادند. شب قبل از آن، يك گروه از صخرهنوردان که تا صبح را درون ارتفاعات سپري كردند.
معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان از وجود همـه امكانات لازم براي امدادرساني گفت و اين كه درون اثر برخورد شديد هواپيما با كوه، اجساد سوخته و متلاشي شدهاند.
تا ساعت 10 و 30 دقيقه هنوز هيچكدام از 6 فروند هليكوپتر امدادي بـه خاطر وزش باد موفق بـه پرواز نشده بودند. اما مسؤول كميته اطلاعرساني ستاد حوادث غيرمترقبه اعلام كرد ساعت 9 و 40 دقيقه صبح روز پنجشنبه نخستين سورتي پرواز بالگردها بـه سمت محل حادثه بـه پرواز درآمدند.
طي 2 سورتي پرواز 12 نفر از نيروهاي امدادگر كه عمدتاً تكاورهاي كلاهسبز بودند درون محل حادثه پياده شدند. اما هوا همچنان سر ناسازگاري داشت. يكي از بالگردها درون شرايط بد هوا و پايين بودن ابرها درون ارتفاعات رازان و پس از 20 دقيقه بـه جاي محل تعيين شده، مجبور بـه فرود اجباري درون جاي ديگري شد.
فرمانده تيم امدادرساني اصفهان نيز بـه علت طوفاني بودن هوا مجبور شد درون بين راه "دورود- خرمآباد" بـه دورود باز گردد. همچنين هزاران نفر از مردم لرستان و به ويژه مردم خرمآباد با هدف كمكرساني درون بخش دامنـه سفيدكوه چگني جمع شدند اما محمد رضايي معاون سياسيامنيتي استانداري لرستان از آنها درخواست كرد كه از حضور درون منطقه خودداري كنند زيرا بـه دليل سختگذر بودن منطقه، حضور آنها سبب اخلال درون كار امدادگران ميشد.
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور نيز درون اين خصوص گفت: هواپيماي توپولوف 154 كه درون مسير تهران ـ خرمآباد سقوط كرد، از نظر فني درون سلامت كامل بود و بعد از تحويل آن بـه ايران تنـها مدت 14 روز با 80 ساعت پرواز معادل 75 نشست و برخاست داشت.
"عباس پورمحمدي" روز پنجشنبه 25 بهمن 1380 اظهار داشت: هواپيماي سانحهديده ساخت سال 1991 ميلادي و تا قبل از تحويل بـه شركت ايران ايرتور 12 هزار و 610 ساعت عمليات پروازي انجام داده بود.
وي تاكيد كرد: ميانگين زمان پرواز براي هواپيماهاي توپولوف درون صورت انجام تعميرات فني و اساسي که تا 35 هزار ساعت است.
پورمحمدي با درخشان خواندن كارنامـه مرحوم "پرويز احمديفر" خلبان هواپيماي توپولوف پرواز شماره 956 افزود: كاپيتان احمديفر بيش از 10 هزار ساعت سابقه پرواز با هواپيماهاي مختلف از جمله بوئينگ را داشت و با 1500 ساعت سابقه پرواز با توپولوف و 500 ساعت فرماندهي ارشد اين نوع هواپيما، داراي گواهينامـه پروازي و پزشكي درجه يك معتبر و بهروز بود.
در بین سرنشینان این هواپیما 4 نفر اهل کشور اسپانیـا حضور داشتند کـه برای عقد قرارداد با شرکت پرس بـه خرمآباد عزیمت نمودند و همچنین جمعی از مسوولان و مـهمتر از آن، چندین پزشک متخصص و تعدادی از اساتید دانشگاههای لرستان نیز حضور داشتند کـه فقدان آنها غم بزرگی بر دوش مردم لرستان خصوصاً خرمآباد نـهاد.
امير سرتيپ دوم "احمدرضا پوردستان" فرمانده لشگر 84 خرمآباد نيز روز پنجشنبه 25 بهمنماه درون اين خصوص گفت: از آنجا كه هوا رو بـه تاريكي هست و درون اين منطقه حيوانات وحشي و درنده زياد است، دستور دادهايم براي حفاظت از اجساد، چند اكيپ که تا حد ممكن بـه محل سانحه نزديك شده و تا صبح علاوه بر روشن كردن آتش اقدام بـه تيراندازي كنند، که تا بدينوسيله اجساد که تا صبح از گزند حيوانات وحشي درون امان بمانند و بقيه عمليات را درون هواي روشن و مساعدتري ادامـه دهيم و بتوانيم اقدام بـه تخليه اجساد كنيم.
پس از بررسي، سازمان هواپيمايي كشور اشتباه انساني (خلبان) را عامل اصلي بروز اين حادثه اعلام كرد.
فرودگاه خرمآباد درون منطقهاي كوهستاني واقع گرديده است. چند سال بعد از اين سانحه، دستگاه فرود بدون ديد موسوم بـه ILS درون اين فرودگاه نصب و راهاندازي شد. لذا وجود موانع و ارتفاعات درون اطراف فرودگاه ميتوانست موجب عدم دريافت امواج ارسالي از دستگاههاي كمك ناوبري فرودگاه و بروز اين سانحه باشد.
به هر حال با اين اتفاق ناگوار، شماري از نخبگان، پزشكان و مديران باتجربهي لرستان كه ميتوانستند که تا سالها منشاء خدمات شاياني بـه مردم اين ديار باشند، درون اين حادثهي ناگوار از بين رفتند.
باند قديم فرودگاه خرمآباد (اواخر دهه 80)
غلامرضا اخياني
حسن آزاد
محمدحسين اميريوسفي (معاون عمراني استانداري لرستان)
زهرا اميدي
فاطمـه انصاري
شـهرزاد اكوان
رضا افتخاري
حسن ابدي
سيد محمدتقي اماميميبدي (دکتر)
سيد مصطفي اسماعيلنژاد
غلامرضا آقاخاني
سيدابراهيم اصغرزاده (فيلمساز)
شيدا آريا
حسين اوركيمـهدي
حسين اكبربيكخراساني
ادمن بابان
نغمـه بهارلو (همسر مرحوم سعيد هاشمي)
محمد بخردي
بختيار بيدقي
منور بابايي
خشايار بيرانوند
حمزه بيگدلي
محمدحسن(مكه) بهادريطولابي
بهمن پرنيان
صديقه پاكان
غلامرضا پيغمبرياسكوئي
محمدرضا پورمنافي
هوشنگ تورانيامآباد
معصومـه ترابي (دکتر)
واحد تيمورپور
كوروش تافته
محمدرضا جمالينيا
سيد حسن جلالالحسيني (الفيده)
سيد محمد جعفرينژاد
ناصر جبلعاملي
افشين جمالي
كبري حجاريان (همسر مرحوم كريم منصوري)
سيد جمال حسيني
حسين حبيبپور ديزج
علي حسيننيا
علي حميدي (دكتر)
سعيد حاجزوار
حسين حاريابيدوست
مـهرداد خشنود شريعتي
شـهابالدين خليفه
قباد خزائي
حسين دهقاننژاد
شـهاب ديلفانيان (مدير عامل شركت پرس لرستان)
فاطمـه درويش
محمودرضا زارع
عباس رجبيابهري
محمد رشدينويد
سينا رنجبر (دكتر)
طاهره زهتاب (دكتر)
بهروز سنبلي
حسن سحرخيز
مصطفي شكري
داود شاهمحمدي
هوشنگ شفيعها
فريد صالحيلرستاني
افروز صادقيضياگاه
عبدالرسول صامت
توران طرحاني (همسر مرحوم كاووس نجيب)
ناصر علياكبريان
اكرم عبدالوندي
مـهرداد عزالدين
رضا فلاحكهن
ساسان فولادي (دكتر)
سيدعلي فتحي
حسن فراز
جابر فرزانـهيزنآباد
عباس كوهينژاد
قدرتالله كردراني
فرجالله كريمي
بهادر كريمي
امير كاكاوندملاير
علي كاكاوندملاير
هوشمند لايقي
سعيد ميرزاپور
اسماعيل مراديان
مصطفي مختاري
كريم منصوري (وكيل دادگستري)
تقي ميرزاخاني
سعيد محمدرفيع
يوسف مرادخانقراجلو
سيدابراهيم موسوي
سعيد منتقم (مدير كل مسكن و شـهرسازي لرستان)
علي محسني
كاووس نجيب (همسر مرحوم توران طرحاني)
ميرعبدالله تقيمين
علي نادري
محمدناصر فرهانيه
عليرضا واثقي
سعيد هاشمي (مدير تحقيقات صدا و سيماي مركز لرستان)
عليرضا هاشمي (فرزند خردسال سعيد هاشمي)
مـهدي هراتي
مـهناز هاشمپور
كوكب يارپزشكان (همسر سيدحسن جلالالحسيني)
فرحناز يوسفي
عشرت يادگاري
جوسكبا ميرنا آركو آگاسولاك (تبعه كشور اسپانيا)
خوان كارلوس كولكو چيدنيگل (تبعه اسپانيا)
زئوس ماريا دلازابو لارين (تبعه اسپانيا)
ژوليو ايبارا پوستار (تبعه اسپانيا) (1)
________________________________
اسامي كادر پرواز:
پرويز احمديفر (خلبان)
ثامر زهيري (كمك خلبان)
فرهاد عليبيگيممقاني (مـهندس پرواز)
تئودور كاراواس (مـهندس پرواز) اهل كشور ازبكستان
عباس سعيدزيرك (سرمـهماندار)
علي يوسفي (مـهماندار)
حسين گودرزي (مـهماندار)
مريم تاجربادامچي (مـهماندار)
محدثه نخلستاني (مـهماندار)
جواد رزاقي (گارد امنيت)
اكبر غنيزاده (گارد امنيت)
مسعود پاكنيت (گارد امنيت)
روحشان شاد باد
تدوين: رضا جايدري
[لرستان : سرزمـین گنجهاى نـهان - پژوهشهايتاریخيخرم ... 549 واقعه ولادت حاصل از چند قلو زایی در زنجان ثبت شد]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 05 Jan 2019 13:38:00 +0000